--> -->
Top
Váš košík

Váš nákupný košík momentálne obsahuje tieto kurzy:

Celková cena: 0

Dokončiť nákup

Ako si uľaviť pri bolestiach chrbta počas tehotenstva

Ako si uľaviť pri bolestiach chrbta počas tehotenstva

Ako si uľaviť pri bolestiach chrbta počas tehotenstva?

Hovorí sa, že tehotenstvo je najkrajším obdobím v živote ženy. Niet pochýb, veď príchod potomka do rodiny je veľká udalosť. No nastávajúce mamičky však môže kvôli rastúcemu brušku potrápiť bolesť chrbta. Ako si od bolesti uľaviť a ako jej predchádzať?

Počas tehotenstva dochádza k mnohým zmenám v ženskom organizme. Patrí medzi nich aj produkcia hormónu relaxín. Ten má za následok uvoľňovanie väzivových štruktúr v panvovej oblasti a v dolnej časti chrbta. Toto uvoľnenie vedie k zníženej stabilite kĺbu medzi krížovou kosťou a panvou. Príčinou môže byť aj obrátená maternica smerom ku kosti krížovej alebo dieťatko v zadnej pozícii. Ako dôsledok tejto nestability nastávajúce mamičky trápi bolesť v dolnej časti chrbta.

Bolesti alebo nepríjemné pocity sa však môžu objaviť aj v hornej časti chrbta, ramenách, medzi prsníkmi či v hrudnom koši. Keďže v tehotenstve sa neodporúča konzumovať lieky na bolesť, môžete zvoliť alternatívne spôsoby, ktorými si od bolestí uľavíte. Dbajte taktiež na prevenciu či správnu polohu pri sede a počas spánku.  

Držanie tela ako prevencia

Váha rastúceho bruška u budúcich mamičiek spôsobuje, že majú tendenciu podsadzovať spodnú časť chrbta. To má za následok skracovanie svalov okolo bedrovej chrbtice. Snažte sa preto dávať si väčší pozor na správne držanie vášho tela. Správny postoj je dôležitý pri prevencii problémov pohybového aparátu a bolestí chrbta (a to nielen v tehotenstve).

Aké je teda správne držanie tela?

  • Snažte sa stáť rovno s nohami na šírku ramien,
  • ramená smerujte smerom dozadu,
  • vystrčte hrudník a podsaďte zadok.

Pokúste sa taktiež nestáť alebo nesedieť pridlho v jednej polohe. Ak máte sedavé zamestnanie, striedajte sedenie s krátkymi prestávkami, počas ktorých sa trochu poprechádzate. Pri sedení vám môže pomôcť aj bedrová opierka. Po piatom mesiaci tehotenstva sú svaly chrbta zaťažované najviac, mali by ste teda viac odpočívať a kedykoľvek môžete, sadnite si.

Správne sedenie

Aj sedenie však môže spôsobiť bolesti, najmä ak je nesprávne. Ak vaša práca zahŕňa napríklad sedenie pri počítači, môže sa stať, že si to ani neuvedomíte a sedíte v zhrbenej polohe. V takejto pozícii chrbát trpí. Počas tehotenstva môže takýto „vyhŕbený chrbát“ spôsobovať posunutie ťažiska tela a uvoľnenie väzov sa nesprávnym sedením ešte znásobuje. Dbajte preto na to, aby sa obe vaše chodidlá dotýkali zeme a kolená boli ohnuté v pravom uhle. Chrbát by mal byť narovnaný a hlava mierne zatiahnutá dozadu, v predĺžení chrbtice. Ramená stiahnite k zemi a dajte si pozor na lopatky, aby ste ich nedávali k sebe. Pri sedení by ste nemali mať prekrížené nohy a taktiež sa vyhnite zotrvávaniu v jednej polohe pridlho.

Na eliminovanie problémov spojených so sedením je vhodné stráviť približne 1-2 minúty niekoľkokrát denne v polohe hlbokého sedu, čo je poloha vhodná aj pre ženy vo vyššom štádiu tehotenstva.

sedenie pocas tehotenstva

Dôležitá je aj poloha v spánku

Aby ste predchádzali bolestiam, odporúča sa spať na ľavom boku, pričom hlava by mala byť v jednej rovine s chrbticou. Nohy by mali byť ohnuté v kolenách a môžete si medzi nich umiestniť aj vankúšik. Menším vankúšom si môžete podložiť aj bruško.

Dávajte si pozor aj na to, ako z postele vstávate. Nesprávne vstávanie z postele môže tehotnej žene spôsobiť ťažkosti a privodiť bolesti. Najprv sa tedaposaďte a potom spuste obe nohy na zem.

Správne cvičenie uľaví od preťaženia krížov a posilní vybrané partie

Uľaviť od bolestí chrbta tehotným ženám môžu pomôcť aj niektoré druhy cvičení, zamerané najmä na posilňovanie chrbta a spodnej časti tela. Medzi takéto cviky patria drepy.  Drepovať možno v priebehu celého tehotenstva. Cviky otvárajú panvu a v závere môžu pomôcť dieťaťu zostúpiť smerom k pôrodným cestám. Ak ich budete robiť správne správne, budete mať lepšie držanie tela, uľavíte krížom, a  ako bonus – spevníte si zadok.

Ak chcete urobiť správny drep, postavte sa s nohami na šírku ramien, klesajte pomaly a s rovným chrbtom. Päty by mali ostať na podlahe a kolená by nemali vyčnievať pred chodidlá. V drepe je dobré ostať 10 až 30 sekúnd, ruky môžu byť položené na kolenách.

Cvičenie je vhodné vykonávať pod dohľadom odborníka, najmä v prípade, ak ste pred tehotenstvom nepatrili k extra aktívnym športovkyniam.

Alternatívne spôsoby tlmenia bolesti

Jedným z účinných alternatívnych spôsobov, ktorý napomáha k zmierneniu bolestí chrbta počas tehotenstva je aromaterapia. Relax v teplom kúpeli s esenciálnymi olejmi ako napríklad levanduľovým môže pomôcť zmierniť bolesť svalov. Taktiež môžete namočiť aj uterák do teplej vody, ktorá obsahuje niekoľko kvapiek esenciálneho oleja a priložiť ho na chrbát v oblasti krížov. Výborne pomáha aj teplý obklad s olejom mandarinka, rozmarýn alebo borovica. Existujú aj iné alternatívne metódy tlmenia bolesti, ako napríklad akupunktúra či homeopatia, no o nich by ste sa mali poradiť s odborníkom.

Vhodná je aj gravidjoga, pozícia na štyroch (odľahčuje kríže), plávanie a podviazanie bruška rebozom (veľká šatka).

Zavinovanie rebozom v tehotenstve podporuje harmonizáciu panvového dna, slúží na podporu celej panvy.Nájdite si dulu, ktorá vás naučí ako si rebozo uviazať.

Nechajte sa rozmaznávať

Ani v tehotenstve sa nemusíte vzdávať príjemných činností, akou je napríklad masáž. Pozor, v žiadnom prípade sa neodporúča reflexná masáž chodidiel, je totiž riziko zasiahnutia nechcených reflexných zón.  Určite si však môžete dopriať masáž krížov, ktorú zvládne aj váš partner, alebo ak chcete profesionálnu masáž, navštívne maséra. Nezabudnite však, že už pri prvých týždňoch tehotenstva je masáž v polohe na bruchu nevhodná, preto svojho maséra informujte o vašom stave.

Čomu sa vyhýbať?

Počas tehotenstva sa rozhodne vyhýbajte prudkým pohybom a náročnej fyzickej aktivite. Taktiež zabudnite na zdvíhanie ťažkých vecí či nosenie ťažkých nákupov. Ak potrebujte zdvihnúť nejaký predmet zo zeme, nerobte to v predklone, pretože takto ešte viac zvyšujete tlak na chrbticu. Namiesto predklonu urobte podrep a pomaly sa dvihnite s rovným chrbtom. Budete tak spokojnejšia s vedomím, že vám a vášmu bábätku v brušku sa nič nestane.

Návod, ako si pomôcť pri bolestiach chrbta.

 

Mohlo by Vás zaujímať

Chceli by ste bábätko? Pripravte sa na obdobie očakávania.

Fit v tehotenstve? Nenechajte svoju kondičku upadnúť! 

Ako zvládnuť tehotenské nevoľnosti? Poradíme Vám.